Meripelastusseura - Lahden järvipelastajat

Vapaaehtoisten meripelastajien Operaatio Meritähti turvaa jälleen juhannusta myös Päijät-Hämeessä

Meripelastusseuran juhannuspäivystys, Operaatio Meritähti, käynnistyy torstai-iltana.

Lähes 150 pelastusalusta miehistöineen on koko viikonlopun valmiina auttamaan merihätään joutuneita rannikolla ja sisävesillä ympäri maata. Alukset ovat liikkeellä tai päivystävät välittömässä lähtövalmiudessa sunnuntai-iltaan asti. Vapaaehtoisille meri- ja järvipelastajille ajanjakso keskikesästä heinäkuun loppuun on vuoden kiireisin. Valtaosa avuntarvitsijoista on huviveneilijöitä ja yleisin avuntarpeen syy tekninen vika tai merimiestaidollinen virhe.

Toivomme, että juhannuksen viettoon vesille lähtevät pitäisivät mielessä turvallisuusasiat. Veneen varusteet kannattaa tarkistaa ennen lähtöä ja pelastusliivit on hyvä pitää päällä aina vesillä oltaessa. Sääennusteet on syytä ottaa huomioon reittiä suunnitellessa ja niitä kannattaa seurata myös matkan aikana. Matkasuunnitelmasta on tärkeää kertoa myös kotiin jääville. Alkoholi ei kuulu veneilyyn, vastuu aluksesta on aina sen kipparilla.

Sisävesillä hälytysnumero henkeen ja omaisuuteen kohdistuvissa kiireellisissä hätätapauksissa on 112. Kiireettömissä avuntarpeissa, esimerkiksi hinauksissa yhteyttä tulee ottaa suoraan paikalliseen järvipelastusyhdistykseen (katso aluksiemme yhteystiedot sivun oikeasta ylälaidasta).

Liikkeellä olevat pelastusalukset päivystävät myös kutsukanavia VHF 16 ja VHF DSC 70.

Nykyisellä päivystyskaudella Lahden Järvipelastajien vapaaehtoismiehistöt ovat suorittaneet 20 hälytystehtävää, joissa apua on saanut 28 ihmistä ja 14 alusta. Tämän lisäksi on suoritettu kymmenkunta ennaltaehkäisevää tehtävää.